Tröttfisar

Nu är det hög tid för en bra natt igen tycker jag. Elsie vaknar minst 3 gånger varje natt. Och i natt var hon extra orolig och snuttig (kanske för att det blev så mycket intryck när vi var på badet). Och jag var extra trött så mitt tålamod var inte så stort. Så efter två misslyckade läggningsförsök (hon somnade och sov i min famn men jag fick inte lägga ner henne) så väckte jag Mattias så vi kunde turas om. Han fick hålla den skrikande och trötta bebisen i tio minuter, sen bytte vi så tog jag henne i tio minuter och sen bytte vi igen osv. Det var runt 3.40 i natt tror jag (då hade jag och Elsie varit vaken sen 2). Mattias var uppe med oss i en halvtimme sen fick han lägga sig igen, joinad av Malva som vaknat av Elsie. Hon somnade i min famn utan amning men sov oroligt och vaknade till ofta, och jag fick inte lägga ner henne. Efter lite amning kom hon till ro och slocknade och jag fick lägga mig igen. Det var väl vid 4 i natt eller nåt. Och klockan 6 i morse vaknade hon igen och väckte då även Malva. Jag tvingade upp Mattias. Men han ska väl få vila en sväng nu under dagen då jag tar med mig tjejerna ut (till affären) en sväng. Vi ska beställa en tårta till Malvas kalas. Tidigare år (dvs två gånger) har jag bakat själv. Men i år orkar jag inte med det. Det är för mycket som händer och som ska hinnas med så jag har inte lust att utöka den listan, även om det bara gäller en ynka liten tårta. 
 
Även om Elsie blir väldigt ledsen och besviken när hon inte får amma så märks det ändå att den blir allt mindre central och viktig för henne. Hon somnade i Mattias famn häromdagen på dagtid och han fick t.o.m lägga ner henne i sängen. Men hon är inte redo att sluta än. När vi försöker få henne att somna utan den så skriker hon i ungefär 40 min och sen orkar hon väl inte mer för då brukar hon börja slumra, men vaknar till ofta och muttrar och gråter lite innan hon somnar om. Känns inte alls särskilt roligt men vi måste ju börja träna bort amningen nångång. Annars kommer våren bli jobbig för oss. Eller i alla fall för mig som då fortfarnade får ta alla nätter och samtidigt plugga heltid. Mindre kul. De senaste 15-16 månaderna har jag sovit en hel natt typ 4-5 gånger (sov dåligt långt innan Elsie föddes).. -_-
 
Jaja, det var dagens gnäll. Nu ska jag väl organisera tjenerna så vi kommer iväg nångång.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0