Rom-bilder

Ska snart iväg till badet med Pölsan. Men innan dess tänkte jag bjussa på ett gäng bilder från Rom. :)
 
Påven var inte hemma när vi besökte Vatikanen på Fredagen. 
 
 
 
 
 
Dessa takmålningar var väldigt fascinerande (som allt annat i Vatikanen). De är målade ett plant underlag men ser verkligen ut som om de sticker ut ur bilden.
 
 
 
 
 
 
 
Väldigt gamla kartor.
 
Varken jag eller Mattias är särskilt konstintresserade, men det var ändå häftigt att vandra omkring där inne. 
 
Krubb
 
Mer krubb.
 
På kvällen vandrade vi ner till Colosseum (nej, det är inte det som är på bilden). För att lyssna på påvens kvällsandakt. Det var galet mycket folk och väldigt hög säkerhet. Vi blev visiterade två gånger innan vi fick komma in på området. 
 
Det var en hel del media där.
 
Påven.
 
Varken jag eller Mattias begrep så mycket av vad han sa. Men det var ändå lite roligt att ha varit där. Men vi drog hem igen ganska snabbt. Hade varit en lång dag och som sagt: vi begrip inte ord av vad någon sa. 
 
Utsikt från hotellets takterass.
 
Mer utsikt
 
Lördag: dags att besöka Colosseum (återigen, inte på bilden, hehe) och vad som senare skulle visa sig vara min favorit: antika rom.
 
 
 
 
 
 
 
Kötiden in till Colosseum var ca 1½ timme. Vi var där på den sämsta dagen på hela året. Typ. Påsken är en enorm högtid i Italien (och Rom förstås) så det är långa köer överallt. Vi hade förut p.g.a. vi hade köpt en guidad tur. Trots det tog det 1½ timme att få komma in. Men Guiden var jättedyktig och berättade en massa spännande saker under hela kötiden. 
 
 
 
 
 
Mäktigt.
 
 
 
 
 
Ska egentligen vara golv över hela den här ytan.
 
Här kan man se hur Colosseum såg ut förr. När arena golvet fanns kvar över hela arenan. 
 
Efter Colosseum besökte vi Palantine Hill
 
 
 
 
 
 
 
 
Besöket avslutades i antika Rom. Så himla häftigt. Jag tycker det är spännande och roligt med historia och gamla saker. Men här kan ju 13-14-15-16-1700-talet osv slänga sig i väggen. Nu snackar vi före kristus-gammalt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De flesta bilder på oss tillsammans är på min telefon. Och de har jag inte orkat lägga in på datorn ännu. Men här hittade jag i alla fall en. :) Och ja, jag är rosa och har bränt mig i nyllet. As usual.
 
Spanska trappan. Jag räknade trappstegen när vi gick där. Sen glömde jag bort hur många det var. 
 
 
Fontänen Trevi. Det var mycket folk där. 
 
Alltås verkligen MYCKET folk.
 
Pantheon
 
Hejdå Rom.
 
Puh vad lång tid detta inlägg tog! NU ska jag (och Elsie) åka och bada. Adjöken!
 

 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0