Beslutsångest

Igår var vi iväg på två lägenhetsvisningar. Jag fick åka själv på den ena eftersom de envisades med att enbart visa den under kontorstid och då jobbar ju Mattias. Visningarna har resulterat i en enorm beslutsångest. :( 
 
Lägenhet 1: 
Lägenheten är en trea på 80kvm och ligger i Bäckagård. Det ska tydligen vara ett populärt område och det bor en hel del barnfamiljer och det är nära till dagis (vilket får mig att anta att kön till dagis är lång). Lägenheten ligger tyvärr på andra våningen och det är inte egen ingång, men den hade en balkong som var rätt stor. Området är lite lummigt så det var väl mysigt. Men lägenheten är inrökt. Och då menar jag inte lite inrökt utan verkligen extremt jag-känner-att-jag-blir-sjuk-av-att-vara-här-inne-inrökt. Den kräver en del renovering vilket innebär att inflyttnignen skjuts upp en månad. Vilket i vårt fall bara råkar vara bra. Ett plus ang. renoveringen är att hyresgästen som får lägenheten får vara med att påverka ang vilka färger, tapeter och golv som ska in i lägenheten. Det kommer inte påverka hyran något. Däremot finns ju varken disk- eller tvättmaskin så efter att det lagts in lär nog hyran landa på strax över 7000 i månaden tror jag. 
 
Lägenhet 2: 
Är en trea på 78kvm och ligger här i Vallås. Lite längre ner på samma gata vi redan bor på. Lägenheten var rätt fin. Badrummet var nyrenoverat och det fanns redan tvättpelare. Köket hade nya skåpsluckor och i övrigt såg lägenheten helt okej ut. Bättre skick än den vi bor i nu. Men den ligger också på andra våningen. Men återigen så är balkongen rätt stor. Det finns dock en hake: de har också rökt inne i lägenheten. :( Jag blir så arg, hur kan det finnas rökare i ett modernt samhälle. Usch. :( Minuset med detta är ju att den här lägenheten inte kommer renoveras så får vi den så får vi ju bo i röklukten. Den var förvisso inte överväldigande som i lägenhet 1 men å andra sidan så vet ju inte vi hur länge de hade vädrat innan. Dessutom hade de tänt doftljus, vilket satte igång varningsklockor hos mig direkt. Det var huvudsovrummet som luktade mest rök. Å andra sidan tror jag att det kanske går att få bort stanken,  med envist städande och vädrande. Men tillträdesdatum är ju i januari. Inte direkt perfekt årstid för vädring... Plus för den lägenheten är ju att den ligger i vallås. Vi behöver inte byta dagis på Malva och vi får bo kvar i ett område som vi är bekanta med och trivs i. Men om vi vill ändra något i lägenheten, tapeter etc, då får vi ju bekosta det själva.  
 
Hmm.. BESLUTSÅNGEST! Jag ville få upskjutet svarsdatum på lägenhet 1 så vi kunde få mer tid att fundera. Vi fick ju liksom se den först igår (och det var INTE vårt fel) men sista svarsdatum är idag. Men vi kunde inte få mer tid. :( Däremot sa hon att man får tacka ja och kan ångra sig sen. Och enligt hemsidan så är "ja-et" inte bindande. Det går att ångra sig så länge man inte skrivit på något kontrakt. 
 
Sen vet jag inte om vi ens borde ta någon av lägenheterna alls. :/ Det vore underbart att få flytta till större, även om det bara är en trea och vi drömmer om en fyra. Men vi vill ju helst bo på bottenplan. Vi använder dock inte vagnen så mycket så just den skulle nog inte bli så störande. Dessutom tror jag de hade sånt där stort förråd där där man kan ställa in cyklar och sånt. Så vagnen skulle ju kunna stå där inne liksom. 
 
Ett plus, som dock inte direkt är kopplade till lägenheterna, är att tydligen får man ha separata inlogg och köpoäng trots att man är gifta. Jag trodde man var tvungen att gå samman och bara få samla köpoäng gemensamt men det behöver man visst inte. Det innebär att om Mattias skriver sig på lägenheten vi flyttar till så kan vi fortsätta att samla poäng i mitt namn. Vilket innebär att även om hans köpoäng nollas så har vi fortfarande 2100 poäng hos mig (motsvarar 5½ års köande ungefär). 
 
Suck.. Som ni ser så har vi en del att fundera över. Men idag vetetusan om jag kommer ge det så mycket tanke. Ska försöka släppa det lite. Har sovit så dåligt i natt och igår efter jag tittat på lägenhet 1 hade jag jättestor beslutsångest, med betoning på ångest. Hmm. "Jag, jag, jag, mig, mig, mig"... Jag diskuterar naturligtvis det här med Mattias också så han har förstås också en åsikt. Tur är väl det, för annars skulle vi nog aldrig komma fram till något beslut. 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0