Vändpunkt

Känns som om vi nått någon sorts vändpunkt nu. Igår grät jag bittra tårar (igen). Men då berodde det på försäkringskassan. Jag blev helt vansinnigt upprörd på dem. Ringde nämligen in för att fråga hur det gick med min föräldrapenning. Tänkte att eftersom de nu godkänt vabbet så måste de ju vara klara med inkomstutredningen. Sagt och gjort. Jag fick tag på dem och hon bekräftade att den inkomstutredningen var klar (fast det visste jag ju redan eftersom de redan skickat pengar för vabbet). Men när jag frågade om min föräldrapenning så meddelade kvinnan på försäkringskassan att den inte var klar för att man skulle göra en inkomstutredning för den också (????). Här började jag bli riktigt misstänksam. Jag kunde liksom inte begripa varför de skulle göra ytterligare en inkomstutredning och kräva in exakt samma uppgifter, från exakt samma personer rörande exakt samma tidsperiod. Resultatet borde ju rent logiskt sett bli det samma. Dessutom hade de ju redan kommit fram till att jag skyddat min sgi. Men kvinnan från försäkringskassan var envis och meddelade att de gjorde två separata inkomstutredningar och att de redan skickat iväg papper till min (förra) arbetsgivare gällande detta och att de skulle invänta svar från dem. Hon gjorde noteringar under samtalet och sa att hon skulle skicka ärendet vidare (notera här att jag första gången ansökte om föräldrapenningen i januari, men gjorde en ändring i den i början på mars eftersom de ändå inte godkänt den. Så med ändringen i åtanke så hade det inte hänt något i mitt ärende på över en månad (trots att handläggningstiden är en månad). 
 
Efter samtalet blev jag som sagt så upprörd att jag satt här hemma och lipade och muttrade och hade bara lust att ge upp för jag har jagat dem så jäkla mycket de senaste månaderna och kände att jag orkar inte fortsätta jaga dem i ytterligare en månad eller två. :@ 
 
Trots den dåliga inledningen i onsdags så blev det faktiskt bättre senare. Jag kom på idén att bara amma sittandes på sängkanten och vips så fungerade det (!?). Förvisso inte problemfritt, och lååångt ifrån smärtfritt men eftersom jag pumpat en del så har jag fått chans att läka lite, och huvudsaken var ju att Lillosten faktiskt ammade och inte bara tuggade på mig för att sedan skrika lite och sedan tugga lite till. Så i natt har jag faktiskt ammat vid alla måltiderna (till Mattias stora glädje tror jag eftersom han fått sova relativt ostört i natt). Jag kan dock inte göra det alltför ofta för jag får vansinnigt ont i ryggen av att sitta på sängkanten och amma. Och dessutom får hon inte alls rätt tag vilket innebär att det redan börjat bli sämre och mer smärtsamt igen. Men sakta men säkert ska vi väl få ordning på detta. Känner mig i alla fall hoppfull nu. 
 
En annan positiv sak från gårdagen var att hembesöket från bvc gick så bra. Malva tyckte det var lite roligt och spännande även om hon inte  riktigt tyckte om att vi pratade så mycket med varandra. "Mamma inte prata" fick vi höra ganska många gånger. Dagens höjdpunkt var vägningen. Trots strul och elände så hade Elsie gått upp till 3365 gram. Vilket förvisso är 100 gram under födselvikten men det är ändå en okej viktuppgång sedan pku-provet en vecka tidigare då hon vägde 3170 gram. Så vi fick godkänt på viktuppgången. Tjohoo! :D Hoppas bara det håller i sig. Har för mig att de vill att man inom två veckor ska ha passerat födselvikten så vi har ju några dagar till på oss att göra det. :)
 
Gårdagens positiva händelser har tydligen hållt i sig. Idag fick jag nämligen ett sms från försäkringskassan som sa att de skulle skicka pengar till mig i morgon. Nyfiket loggade jag in på hemsidan och TADAA!! Föräldrapenningen är godkänd och alla kommande utbetalningar finns registrerade. Så uppenbarligen behövdes det inte en extra inkomstutredning för att återigen räkna ut att jag skyddat min sgi och har rätt till samma dagersättning som jag hade med Malva (undrar om hon jag pratade med var ny på jobbet?). Men det är jäkligt irriterande att jag fått jaga dem så vansinnigt mycket den senaste tiden. Skönt att det är över nu och att vi slipper fundera över det där. Nu ska det bara fungera. :)
 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0