Frustrerad

 
Vi trodde att ersättning mitt i natten kanske skulle hjälpa. Att det skulle få henne att sova mer, men icke! Nu har vi definitivt ökat från att vakna 3 gånger/natt till att vakna MINST 4 gånger varje natt. Gärna 5 också. ZzzzZzzz.. Men men, snart kan det ju inte bli mycket sämre så då slipper jag ju oroa mig över det i alla fall. :) Det jobbiga är bara att ligga och ha ångest när man nyss lagt sig, stirra på klockan och veta att om en timme väcker Malva mig för första gången. Och om två timmar för andra gången.. Osv.. Nåja, det blir bättre. Det blir bättre... Det blir bättre. 
 
Nåja, det var inte alls det som min rubrik egentligen handlar om. Min frustration handlar om andra människor. Vuxna, tänkande människor.. Som tänker FEL! Jag blir gaaaalen!
 
Folk blir arga på invandrare för att "de har det ju så bra" och "får så mycket pengar som de inte behöver". De blir arga för att vi ska ta emot en massa syriska flyktingar. Dvs CIVILA människor som blir mördade i sina hem. Nej nej, de så kallade "tänkande vuxna" anser att syrierna ska stanna hemma eftersom Syrien kan ta hand om sitt eget folk så tar Sverige hand om sitt eget folk. Jag blir TOKIG! Syrien tar ju INTE hand om sitt folk. De gasar ihjäl människor! I den här situationen spelar det inte ens någon roll vem som är skylldig, hela poängen är att det är totalt orimligt att stanna där!! 
 
"Varför ska Sverige ta emot en massa folk". Varför ska vi INTE det?? Vi kan, vi har plats (större delen av norrland består liksom av obebodd skog och de mindre samhällena krymper till följd av städernas centraliseringar) och vi har råd! Nu har inte jag stirrat ner i stadskassan på senaste tiden (eller någonsin), men har vi råd att betala ut helt vanvinniga summor till folk som blivit sparkade så tolkar jag det som att vi har råd att slösa med pengar. Har vi råd att slösa med pengar så har vi även råd att bli av med pengar till folk som verkligen behöver det. 
 
Ett annat vanligt argument är att vi skulle inte bli mottagna i deras land som de blir i vårt land. GIVETVIS INTE! Det är ju därför folk flyr! Vi bor i ett helt fantastiskt land där vi får tänka som vi vill, säga vad vi vill utan att staten går in och försöker mörda oss. Heja heja!
 
"Vi skulle inte få sätta upp kyrkor där".. Det påståendet är så dumt, och sorgligt nog vanligt, att mitt enda svar nu har förkortats till: hahahahaha!! :'D
 
Den största oron tycks handla om avundsjuka och pengar. Vad jag inte fattar är hur man kan vara avundsjuk på människor som haft det så svårt. Att vara arg för det faktum att man själv har ett jobb och skattar innebär att man bidrar till andras skolgång, vård och även de som varit utsatta för krig. Folk verkar tycka att det är helt oacceptabelt att "DERAS" pengar ska gå till någon annan än de själva. Det är så fruktansvärt SJÄLVISKT! Hur kan man vara så självisk?! Hur kan man ha växt upp här i Sverige och vara så förbaskat självisk?! Jag tror helt och hållet på forskarna som påstår att såna åsikter hör samman med en viss grupp av människor. Dvs alla är inte såna, men jag tycker ändå det är oroväckande många. Blir bara så uppgiven och ledsen av folk som hellre låter andra dö i sina hemland så länge ens egna levnadsstandard inte hotas.För HERREGUD! Tänk om svensken fick offra surströmmingen på midsommar, eller julskinkan vid jul, eller bara julmusten! Eller spriten! Tänk om vi inte har råd med SPRITEN om vi tar emot en massa flyktingar. Nu är det inte ju inte såna här argument jag hör men jag gissar att det grundar sig i sånt, för vad är folk annars rädd för om det inte handlar om risken att behöva ge upp något i sin egen vardag. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det är skrattretande eftersom jag finner det hela urdumt. Men samtidigt vill jag bara gråta över att så många människor hellre ser andra dö än hjälper dem. Det är så hemskt! :(
 
Jaja, jag har ju ingen rätt att bestämma hur folk ska tänka. Då är jag ju inte bättre än Putin eller nån annan diktator. Men jag begriper inte hur man kan resonera sådär!
 
Jaja, känner att jag är osammanhängande. Nu ska lillan få gröt och jag ska försöka sluta tänka på människor som hellre låter andra dö än att dela med sig av tryggheten i Sverige. 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0