Trauma

Gårdagen var ju mindre trevlig. Eller, det var kvällen som var jobbig, inte själva dagen. Kvällen förstödes när jag hällde 5000 liter kokande tjära över Malva. Okej, det gjorde jag kanske inte. Men det känns som om jag gjorde det. :(
 
Vi hade planerat lite kvällsmys i form av te, mumsiga skorpor och That 70's show, och vad händer? Jo Malva välte ena temuggen och fick det över sig. :( Jag fick syn på henne när hon sträckte sig mot muggen och la en hand på den. Jag satt då i fåtöljen men flög nästan upp och rusan fram till henne, han få tag i Malva och rycka undan henne lagom tills hon välte muggen. Men jag var inte tillräckligt snabb för hon hann få det på sig. Och till saken hör att vattnet i muggen var helt nykokat. Jag hade ju redan grepp om Malva så jag vrålade till Mattias att han skulle öppna dörren (han var på toan nämligen). Sagt och gjort. Rusade in med henne i duschen och slog på vattnet. Hade ingen tanke på vilken temperatur det var på det. Stackars Malva, hon kunde ju ha blivit chockskadad. :( Och fy vad hon skrek! Troligtvis för att det gjorde ont men sen blev hon kanske rädd och chockad över hur jag behandlade henne. Spolade vatten över hela henne, med undantag för huvudet, eftersom jag inte visste vart hon brännt sig. När kläderna åkte av en liten stund senare var hon helt illröd över vänstra sidan på bröstkorgen och vänster arm. Åh mitt lilla hjärta! :(
 
Jag ville ju inte kyla ner hela ungen så vi virade in henne i en handduk och la henne på skötbordet i stället och la små blöta handdukar mot det röda. Malva skrek hjärtskärande hela tiden. Mattias fick i uppdrag att ringa 1177, tack och lov var det kort kö. Men det var nog de längsta 2-3 minuter jag någonsin varit med om. Jag övervägde att beordra honom att ringa 112 i stället. Det var ju inte livshotande så jag var givetvis inte ute efter en ambulans, men man kan ju få akuta råd därifrån också. Men eftersom kön var så kort så stod vi kvar i den. Malva hade vid det här laget fått några blåsor på armen. 1177 sa åt oss att fortsätta kyla, ge henne en alvedon och sedan linda in det brända i plastfolie (?) och sedan bege oss till barnakuten. 
 
Jag brydde mig inte ens om att ta på henne overollen utan hon fick mössan på sig samt en kall handduk mot armen över plastfolien och sen virade jag in henne i en filt. Ville inte bråka mer än nödvändigt för hon var ju fortfarande extremt ledsen och bara skrek och skrek. :( 
 
Väl framme på akuten fick vi komma in direkt och träffa en sköterska. Hon vägde Malva och kollade lite syresättning osv och gav henne ipren. Malva var fortfarande ledsen och grät till och från men det inte lika illa/mycket/högljutt som innan. Efter det tog sköterskan en snabb titt på brännskadan. Det över bröstkorgen hade tack och lov försvunnit helt, men under armen var (är fortfarande) illröd med blåsor som spruckit. Sen hade hon även börjat få blåsor i armhålan, det hade hon inte när vi åkte hemifrån. :( 
 
Vi fick byta rum och efter ett tag kom en sköterska och  tittade till oss. Malva hade vi det laget lugnat ner sig mycket och grät inte längre. Kom någon enstaka protest bara. Efter ytterligare en stund kom en läkare och tittade på henne och bestämde behandling. Han sa att brännskadan var av grad 1 och 2, men att det inte var så pass allvarlig att vi behövde stanna kvar över natten utan att vi skulle få åka hem. De skulle bara linda armen och armhålan med lite kompresser och sedan skulle vi få åka igen. Efter det blev det mer väntan och sen kom en sköterska och lindade armen samt skapade en proviskorisk undertröja för att hålla kompressen i armhålan på plats. Så för tillfället har Malva på sig något som ser ut som ett nätlinne. Vi var framme på akuten strax efter 20 har jag för mig och kom hem igen nån gång mellan 21-21:30 om jag inte minns fel. Så det gick ju ganska fort ändå.
 
Malva sov som en stock hela natten. Hon var väl hög på läkemedel kanske. Jag däremot hade enorma problem med att somna och sen vaknade jag flera gånger under natten. Inbillade mig hela tiden att vi inte kylt tillräckligt mycket och att brännskadan letade sig djupare in i henne och in i skelettet. Inte så lätt att somna när såna tankar rusade omkring i huvudet. 
 
Idag är vi väl mer eller mindre som vanligt. Malva tycktes inte ha ont alls i morse men jag gav henne alvedon ändå eftersom läkaren sa åt mig att ge henne det. Min dag går ut på att vara febervakt. Än så länge lyser den med sin fråvoro. Lillskruttan ligger för tillfället och sover. Hon brukar egentligen inte somna förrän vid halv 11-11 på förmiddagen så hon är lite tröttare än vanligt. Inte så konstigt med tanke på hur sent hon kom till ro igår. 
 
Så ja.. Vår myskväll förstördes ju totalt igår. Och jag kommer nog inte dricka te igen på vääääldigt väldigt länge. Livsfarliga skitsaker är vad det är! Och allithop är mitt fel eftersom jag hade ställt muggen för nära kanten. Jag trodde att Malva satt på golvet bredvid mig som satt i fåtöljen men helt plötsligt så var hon vid muggen. Men det är ändå ingen ursäkt. Jag är en idiot! :@  :(
 
Just nu hänger trippen till Jönköping löst också. Får hon ingen feber innan så blir den av men blir hon krasslig så kan vi ju inte åka iväg för då vill jag ha nära till vården. Alltså, det finns säkert vårdcentraler med helgöppet där också, men det känns ändå bättre att vara hemma om hon blir sjuk. Men just nu är hon ju som sagt som vanligt. 
 
Jahaja.. Det var vad som hände igår. Nu ska jag mysa ner mig i soffan och försöka förtränga att jag är en jubelidiot. God dag på er gott folk! 
 
 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0