Livet är gott


Jag och älsklingen har just pratat om musik och hur man ibland förknippar viss musik eller vissa låtar med vissa händelser eller skeden i livet. Såhär på "rak arm" tänker jag direkt på två låtar som jag förknippar med två helt olika tillfällen. En positiv och en negativ.

Den första låten är från 2005 tror jag och det var den här låten:



Den spelades på repeat under en lång tid och händelsen som jag förknippar med låten var när mitt ex (min första pojkvän) började hångla med min absolut bästa vän medan vi alla tre låg bredvid varandra i en dubbelsäng och slappade/skulle sova. Till saken hör att det skedde bra några timmar efter att han dumpat mig och att jag en stund innan suttit i hennes kök och gråtit ögonen ur mig medan hon försökt trösta mig. Usch vad hemskt det var. Jag orkar inte gå in på hur det kom sig att vi alla befann oss där jag har så svårt för att förklara kort så ni får helt enkelt nöja er med att vi var där. Jag kunde inte lyssna på låten på flera år för att den var så starkt förknippad med hur de två personer som låg mig närmast om hjärtat tog fram en varsin motorsåg och köttade sönder det. Kanske inte bokstavligen, men det kändes verkligen så. Ironin i det hela är att jag dessutom älskade låten innan händelsen. Så typiskt. Inte nog med att de skulla såra mig på det viset, de förstörde en utmärkt låt dessutom.

Nåja, även om det suger till i magen när jag tänker på det och även då och då när jag hör låten (för jag minns fortfarande tydligt hur ont det gjorde) så kan jag ändå lyssna på den igen och faktiskt njuta av den geniala musiken.

----------------------------------------------


Ett annat minne förknippad med musik (ett betydligt gladare minne) är förknippad den här låten:


Jag lyssnade mycket på den mot slutet av 2010, vilket var i samma veva som jag träffade Mattias. Minns inte exakt dag men flera av dagarna när jag skulle träffa honom i början så lyssnade jag på den hela tiden. Det var den där tiden när man är nervös och inte vet vart det är påväg, man känner inte varandra. Det kan ju lika gärna vara en galen yxmördare som en själsfrände man träffat. Tack och lov visade han sig vara det sistnämnda :) Förutom lyckliga nerver är den förknippad med sol och klarblåhimmel. Aaah, underbar låt! :)


Och det bästa av allt är att jag nu omger mig av personer som aldrig skulle göra så mot mig som det som hände 2005. Personer som aldrig skulle vara så onda och bete sig så illa. Livet är gott! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0