recept

Hääärligt häääärligt :) Lämnade in nycklarna idag så nu är jag snart heeeelt klar med nyhemslägenheten :thumbup: det enda jag behöver göra nu är att ringa och säga åt städnissarna att de inte behöver städbesikta min lägenhet.

Utöver det äventyret har det inte hänt så mycket. Har roat mig med att göra tacopaj. Gör massor åt gången så vi får lite matlådor. Gjorde två formar med lasagne igår så snart är frysen full av lasagne och tacopaj. Lyyysande sickan!
'

Tänkte även bjussa er på receptet samt bildbevis på den där glasstårtegrejen jag skrev om förut.

Originalreceptet ser ut så här:
4 st äggulor
1 dl strösocker
200 g Philadelphiaost (naturell färskost)
3 dl vispgrädde
4 st äggvitor
3 pkt dubbeldaim


1. Vispa äggulor och socker poröst och rör i färskosten.

2. Vispa grädden fluffigt och vänd den i äggsmeten.

3. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner den i äggsmeten.

4. Hacka dajmen och blanda den med smeten.

5. Varva glassmeten med skivad sockerkaka i en sockerkaksform.

6. Frys glasstårtan i cirka 4-6 timmar tills den är lätt frusen



Men jag använde mig av maräng i stället för sockerkaka. Tror det blir bäst om man gör egna marängbottnar men det funkar met köpta också, men de är oftast krossade :S Det var i alla  fall alla vi kollade på, men men, det fick duga med en krossad och det funkade rätt bra det med. Men nästa gång kommer jag byta ut dubbeldaimen till såna där som daimbollar i påsar, tror det blir bra. Funderar dessutom på att klä formen i bakplåtspapper annars går det inte att få bort kanten på formen utan att glassen spricker.

Nåja, bildbevis var det med:



Bilderna är som vanligt inte särskilt bra. Men det smakade faktiskt glass. Kanske inte värsta Ben&Jerrys kvalitén men ändå.

Receptet hittade jag här <---



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0